W108/W109 gyújtógyertya adatok

A gyújtógyertya által vezetjük be a szekunder áramot a motor hengerébe, mely az elektródák szikraközén átugorva meggyújtja a tüzelőanyag keverékét. Használat közben a gyertyákat különféle villamos-, hő-, vegyi- és mechanikai hatások érik, melyek következtében azok öregszenek, villamos és mechanikai jellemzőik romlanak. Ismert tény, hogy az elektródák anyaga befolyásolja például a képződő ívet, a gyárak ezért különféle megoldásokat dolgoztak ki (pl. platina elektródák). Az elektródák a használat során fogynak és öregszenek, a "gyulladáskészség" csökken, egyre nagyobb energia szükséges a szikra átütéséhez (erre ad megoldás a többpólusú gyertya, az esetleges roszabb keverék-hozzáférhetőség árán). A szigetelés is öregszik, különféle kémiai folyamatok során szennyeződések diffundálnak bele, a gyertya tömítése is csökkenhet (bár ma már nem fenyeget az ólom-tetraetil lerakódás, mely nagy hőmérsékleten vezető réteget hozhat létre a szigetelésen). Mindezek gyengébb szikrát, gyújtáskihagyást, magasabb fogyasztást okozhatnak. Összességében 15-20.000 km után ajánlatos cserélni a gyertyákat. Feltétlenül érdemes megemlíteni az ún. hőértéket, mely aról a fontos tulajdonságról ad felvilágosítást, hogy az adott gyertya milyen hőátadási-felmelegedési tulajdonságokkal bír. A motor égésterébe nyúló része ugyanis akkor éri el az ún. öntisztulási hőmérsékletét, ha legalább 450 C -ig felmelegszik, és nem hevül túl a gyulladási hőmérsékletnél, azaz kb. 850 C -nál. Ez nem csak a gyertya tulajdonságaitól, hanem a motortól is függ (hűtés, elhelyezkedés az égéstérben, fordulatszám, sűrítési viszony), illetve annak aktuális terhelésétől. A gyertya öregedésével a hőérték is csökken. Ma már nem a Bosch-féle "hőérték" -jelölést használják a gyárak, hanem számokkal jelölik a gyertyákat, így katalógusok alapján kereshető ki az autóhoz való darab. Fontos jellemző még az elektródák elhelyezkedése, típusa is, amit minden gyár egyedi módon jelöl. Célszerű a gyári előírást alkalmazni, ez W108/109 modellek esetében klasszikus, rézelektródás, túlnyúló középelektródával, hosszú menettel.

A gyertya színe sokat elárul annak üzemelési körülményeiről. Ideális esetben a központi elektróda és környéke világosbarna, őzbarna, a menetek alja fekete - a gyújtás, keverék rendben van. Szegény keveréknél világos, fehér, kiégett a gyertya képe, túl nagy előgyújtásnál is hasonló lehet a kép, esetleg erősen erodált elektródákkal. Dús keveréknél kormos, fekete. Persze, a fenti diagnosztika csak hozzávetőleges képet nyújt, hosszú alapjárati üzem (ezáltal dús keverék) esetében téves is lehet.

Gyárilag a Bosch vagy a Beru megfelelő gyertyáit írták elő. Mivel ezek a magas kompressziójú motorok széles fordulatszám- és terhelési viszonyok között működhetnek, ezért a mai széles hőértéktartományú gyertyák akár a gyári ajánlásnál is jobbak lehetnek. Fontos, hogy normál, nem ellenállással szerelt gyertyát válasszunk, klasszikus egy pólusú kivitelben (a modern, többpólusú gyertyák szikrájának elhelyezkedése más lehet az égéstérben, a rádiózavarszűrt gyertyák klasszikus kábelekkel nagyobb gyújtási energiát igényelnek, megterhelik a tekerecset, elektronikus gyújtás esetén drágán javítható károkat okozhatnak). Elektródahézag 0,5-0,7 mm (forrástól függően). Amerikai fórumokon az NGK gyertyáját ajánlják, míg a Championokat kifejezetten nem... Véleményem szerint megfelelő választás esetén a márka csaknem mindegy. Mivel az eredetileg ajánlott gyertyák hőértéke egy lassúbb, "veterános" használat esetén túl magas lehet, ami kokszosodást, gyújtásproblémákat okozhat, ezért ha a használat során úgy tapasztaljuk, eggyel alacsonyabb hőértékűeket célszerű használni. (A gyertya legnagyobb hőterhelését egy szűk tartományban, a maximális gázpedál állás környékén - maximális terhelés - és a maximális fordulat környékén kapja. Hazánkban pedig amúgy sem léphetjük túl a 140 km/h -s sebességet, így az elméleti teljesítmény kihasználására amúgy sincsen lehetőségünk).

Mivel a régi számozási rendszert a gyártók megváltoztatták, ezért az ezeket tartalmazó két első oszlop után a mai számozással adom meg a gyári márkákat, majd az egyéb márkák jelölései következnek.

Motortípus

Bosch

Beru

Bosch (új)

Beru (új)

NGK

Champion

M108, M130V

(karburátoros modellek)

W 200 T30

W 215 T30*

D 215/14/3

W 6 DC

14-6 DU

BP6ES

N-7 Y

M129, M130E

(befecskendezővel szerelt sor6)

WG 250 T28

W 215 T30*

D 250/14/3 S

W 5 DC

14-5 DU

BP6ES, BP7ES

N-6Y

M116, M117, M100

(V8-as motorú modellek)

W 175 T28

W 175 T30

D 175/14/3

W 7 DC

14-7 DU

BP5ES, BP6ES

N-5Y

*: Clymer manual

Régi Bosch jelölés (pl. W 225 T30):

W = menetátmérő 14mm

225 = hőérték

T1 = menethossz 1/2 zoll (12,7 mm)

T35 = menethossz 1/2 zoll, túlnyúló középelektróda

T2 = menethossz 3/4 Zoll (19 mm)

T30 = menethossz 3/4 zoll, túlnyúló középelektróda

Új Bosch jelölés (pl W 5 DC):

W = menetátmérő 14mm R = zavarszűrt (ha nem, elmarad)

3 = hőérték 260-280

4 = hőérték 240-250

5 = hőérték 215-230

6 = hőérték 200

7 = hőérték 175

8 = hőérték 145

A = menethossz 1/2 Zoll (12,7 mm)

B = menethossz 1/2 zoll, túlnyúló középelektróda

C = menethossz 3/4 Zoll (19 mm)

D = menethossz 3/4 zoll, túlnyúló középelektróda

Beru jelölés (pl. 14-5 DU):

14 = menetátmérő 14mm (10, 12, 14, 18 lehet) változat, pl. F = lapos tömítés, R = zavarszűrt, stb.

3 = hőérték 275

4 = hőérték 250

5 = hőérték 225

6 = hőérték 200

7 = hőérték 175

8 = hőérték 145

A = menethossz 1/2 Zoll (12,7 mm)

B = menethossz 1/2 zoll, túlnyúló középelektróda

C = menethossz 3/4 Zoll (19 mm)

D = menethossz 3/4 Zoll (19 mm), túlnyúló középelektróda

U = elektróda anyaga réz

S = elektróda ezüst

P = platinaelektróda

NGK jelölés (pl. BP6ES):

B = menetátmérő 14mm P = túlnyúló középelektróda

5 = hőérték 145-175

6 = hőérték 175-200

7 = hőérték 215-230

8 = hőérték 240-260

E = menethossz 3/4 Zoll (19 mm)

H = menethossz 1/2 Zoll (12,7 mm)

S = megnövelt hőérték-tartomány

Champion jelölés (pl. N-6 Y):

L = menetátmérő 14mm, menethossz 1/2 zoll

N = menetátmérő 14mm, menethossz 3/4 zoll

N4, N-6 Y, = hőérték 225-230

N-7 Y, N-8 Y= hőérték 215

N5, N-7 Y= hőérték 200

Y = túlnyúló középelektróda

G = speciális középelektróda

J = Testelektróda fedett, középelektróda csak félig fedett

© mb-w108