A gyújtógyertya által vezetjük be a szekunder áramot a motor hengerébe, mely az elektródák szikraközén átugorva meggyújtja a tüzelőanyag keverékét. Használat közben a gyertyákat különféle villamos-, hő-, vegyi- és mechanikai hatások érik, melyek következtében azok öregszenek, villamos és mechanikai jellemzőik romlanak. Ismert tény, hogy az elektródák anyaga befolyásolja például a képződő ívet, a gyárak ezért különféle megoldásokat dolgoztak ki (pl. platina elektródák). Az elektródák a használat során fogynak és öregszenek, a "gyulladáskészség" csökken, egyre nagyobb energia szükséges a szikra átütéséhez (erre ad megoldás a többpólusú gyertya, az esetleges roszabb keverék-hozzáférhetőség árán). A szigetelés is öregszik, különféle kémiai folyamatok során szennyeződések diffundálnak bele, a gyertya tömítése is csökkenhet (bár ma már nem fenyeget az ólom-tetraetil lerakódás, mely nagy hőmérsékleten vezető réteget hozhat létre a szigetelésen). Mindezek gyengébb szikrát, gyújtáskihagyást, magasabb fogyasztást okozhatnak. Összességében 15-20.000 km után ajánlatos cserélni a gyertyákat. Feltétlenül érdemes megemlíteni az ún. hőértéket, mely aról a fontos tulajdonságról ad felvilágosítást, hogy az adott gyertya milyen hőátadási-felmelegedési tulajdonságokkal bír. A motor égésterébe nyúló része ugyanis akkor éri el az ún. öntisztulási hőmérsékletét, ha legalább 450 C -ig felmelegszik, és nem hevül túl a gyulladási hőmérsékletnél, azaz kb. 850 C -nál. Ez nem csak a gyertya tulajdonságaitól, hanem a motortól is függ (hűtés, elhelyezkedés az égéstérben, fordulatszám, sűrítési viszony), illetve annak aktuális terhelésétől. A gyertya öregedésével a hőérték is csökken. Ma már nem a Bosch-féle "hőérték" -jelölést használják a gyárak, hanem számokkal jelölik a gyertyákat, így katalógusok alapján kereshető ki az autóhoz való darab. Fontos jellemző még az elektródák elhelyezkedése, típusa is, amit minden gyár egyedi módon jelöl. Célszerű a gyári előírást alkalmazni, ez W108/109 modellek esetében klasszikus, rézelektródás, túlnyúló középelektródával, hosszú menettel.
A gyertya színe sokat elárul annak üzemelési körülményeiről. Ideális esetben a központi elektróda és környéke világosbarna, őzbarna, a menetek alja fekete - a gyújtás, keverék rendben van. Szegény keveréknél világos, fehér, kiégett a gyertya képe, túl nagy előgyújtásnál is hasonló lehet a kép, esetleg erősen erodált elektródákkal. Dús keveréknél kormos, fekete. Persze, a fenti diagnosztika csak hozzávetőleges képet nyújt, hosszú alapjárati üzem (ezáltal dús keverék) esetében téves is lehet.
Gyárilag a Bosch vagy a Beru megfelelő gyertyáit írták elő. Mivel ezek a magas kompressziójú motorok széles fordulatszám- és terhelési viszonyok között működhetnek, ezért a mai széles hőértéktartományú gyertyák akár a gyári ajánlásnál is jobbak lehetnek. Fontos, hogy normál, nem ellenállással szerelt gyertyát válasszunk, klasszikus egy pólusú kivitelben (a modern, többpólusú gyertyák szikrájának elhelyezkedése más lehet az égéstérben, a rádiózavarszűrt gyertyák klasszikus kábelekkel nagyobb gyújtási energiát igényelnek, megterhelik a tekerecset, elektronikus gyújtás esetén drágán javítható károkat okozhatnak). Elektródahézag 0,5-0,7 mm (forrástól függően). Amerikai fórumokon az NGK gyertyáját ajánlják, míg a Championokat kifejezetten nem... Véleményem szerint megfelelő választás esetén a márka csaknem mindegy. Mivel az eredetileg ajánlott gyertyák hőértéke egy lassúbb, "veterános" használat esetén túl magas lehet, ami kokszosodást, gyújtásproblémákat okozhat, ezért ha a használat során úgy tapasztaljuk, eggyel alacsonyabb hőértékűeket célszerű használni. (A gyertya legnagyobb hőterhelését egy szűk tartományban, a maximális gázpedál állás környékén - maximális terhelés - és a maximális fordulat környékén kapja. Hazánkban pedig amúgy sem léphetjük túl a 140 km/h -s sebességet, így az elméleti teljesítmény kihasználására amúgy sincsen lehetőségünk).
Mivel a régi számozási rendszert a gyártók megváltoztatták, ezért az ezeket tartalmazó két első oszlop után a mai számozással adom meg a gyári márkákat, majd az egyéb márkák jelölései következnek.
Motortípus |
Bosch |
Beru |
Bosch (új) |
Beru (új) |
NGK |
Champion |
M108, M130V (karburátoros modellek) |
W 200 T30 W 215 T30* |
D 215/14/3 |
W 6 DC |
14-6 DU |
BP6ES |
N-7 Y |
M129, M130E (befecskendezővel szerelt sor6) |
WG 250 T28 W 215 T30* |
D 250/14/3 S |
W 5 DC |
14-5 DU |
BP6ES, BP7ES |
N-6Y |
M116, M117, M100 (V8-as motorú modellek) |
W 175 T28 W 175 T30 |
D 175/14/3 |
W 7 DC |
14-7 DU |
BP5ES, BP6ES |
N-5Y |
*: Clymer manual
Régi Bosch jelölés (pl. W 225 T30):
W
= menetátmérő 14mm
|
225 = hőérték |
T1 = menethossz 1/2 zoll (12,7 mm) T35 = menethossz 1/2 zoll, túlnyúló középelektróda T2 = menethossz 3/4 Zoll (19 mm) T30 = menethossz 3/4 zoll, túlnyúló középelektróda |
Új Bosch jelölés (pl W 5 DC):
W = menetátmérő 14mm | R = zavarszűrt (ha nem, elmarad) |
3 = hőérték 260-280 4 = hőérték 240-250 5 = hőérték 215-230 6 = hőérték 200 7 = hőérték 175 8 = hőérték 145 |
A = menethossz 1/2 Zoll (12,7 mm) B = menethossz 1/2 zoll, túlnyúló középelektróda C = menethossz 3/4 Zoll (19 mm) D = menethossz 3/4 zoll, túlnyúló középelektróda |
Beru jelölés (pl. 14-5 DU):
14 = menetátmérő 14mm (10, 12, 14, 18 lehet) | változat, pl. F = lapos tömítés, R = zavarszűrt, stb. |
3 = hőérték 275 4 = hőérték 250 5 = hőérték 225 6 = hőérték 200 7 = hőérték 175 8 = hőérték 145 |
A = menethossz 1/2 Zoll (12,7 mm) B = menethossz 1/2 zoll, túlnyúló középelektróda C = menethossz 3/4 Zoll (19 mm) D = menethossz 3/4 Zoll (19 mm), túlnyúló középelektróda |
U = elektróda anyaga réz S = elektróda ezüst P = platinaelektróda |
NGK jelölés (pl. BP6ES):
B = menetátmérő 14mm | P = túlnyúló középelektróda |
5 = hőérték 145-175 6 = hőérték 175-200 7 = hőérték 215-230 8 = hőérték 240-260 |
E = menethossz 3/4 Zoll (19 mm) H = menethossz 1/2 Zoll (12,7 mm) |
S = megnövelt hőérték-tartomány |
Champion jelölés (pl. N-6 Y):
L = menetátmérő 14mm, menethossz 1/2 zoll N = menetátmérő 14mm, menethossz 3/4 zoll |
N4, N-6 Y, = hőérték 225-230 N-7 Y, N-8 Y= hőérték 215 N5, N-7 Y= hőérték 200 |
Y = túlnyúló középelektróda G = speciális középelektróda J = Testelektróda fedett, középelektróda csak félig fedett |